Rivalen från Karelen (2012) av Måns Gahrton och Johan Unenge

Härligt med en strålande sol idag. Jag passade på att läsa Rivalen från Karelen när jag solade i linne, yes, första gången för denna vår. Längtar verkligen efter värmen, smorde till och med in mig med sollotion, solen ÄR stark.

Detta är den 10 boken i serien och jag kan inte få nog av att läsa om de upptåg som sker på Hotell Gyllene Knorren. Pappa Roger får en rival i Risto som mamma Ritva känner sedan många år tillbaka. Risto är urfinsk precis som Ritva och de firar den finska nationaldagen (som faktiskt inte infaller på sommaren som den gör i boken) rejält. Ritva är besviken på Roger som istället beger sig till ett möte om dammsugare såklart. Risto och Ritva tillbringar all tid tillsammans med att spela på dragspel och sjunga finska sånger. Vad har den där Risto i kikaren egentligen undrar Roger.

Jag tycker verkligen om dessa böcker, de är humoristiska på ett lagom sätt och man vet aldrig hur det slutar, slutar dock alltid med en knorr… Ett stort plus för att författarna äntligen har upptäckt stavfelet på Herra Jumala som i tidigare böcker stavades Herra Joumala (översättning: herregud), en miss som borde ha upptäckts tidigare. Väntar redan på nästa. Och du, du kan vara med och påverka kommande böckers handling och huvudpersoner. Mer om det finns i boken…

Det här inlägget postades i Barn och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Rivalen från Karelen (2012) av Måns Gahrton och Johan Unenge

  1. bokfröken skriver:

    Min son älskar verkligen de böckerna. Måste låna den här till honom snarast. Jag tycker också de är rätt charmiga.

  2. poet.n.nu skriver:

    Jag reagerade kraftigt att de gör en sådan miss att lägga finska nationaldagen helt fel – den infaller 6:e december och det är stor skillnad på det och att lägga den på sommaren bara för att det passar resten av deras tänkta story. Och det är ju inget de nämner bara en gång, utan mycket kretsar kring den här dagen och det är sorgligt att barnen får lära sig sådana faktafel och än sorgligare är det att författarnas okunskap och ointresse avslöjas ännu en gång och att bokprojektet Gyllene Knorren bara är ett sätt att tjäna pengar.

Kommentera

